william forsythe
black flags, 2014
robots & flags, installation
while the others are dancing,
today’s sensor review spotlight is on:
© william forsythe
william forsythe dances in john cranko’s stuttgart ballet for five years before taking over as choreographer in 1976. starting in 1984, as ballet director in frankfurt am main, he opens entirely new doors for the stagnating genre by breaking the dancers‘ traditional orientation towards the audience and incorporating innovative use of light to create spatial and movement diversity in his choreographies. in 2015, his tenure ends with the ensemble, renamed the forsythe company. forsythe’s interests extend beyond practice; he is also highly active in teaching, working as a professor, advisor, and initiator of various multimedia educational materials. throughout his life, he explores the organizational principles of choreography, translating his insights into sculptural works. black flag, first presented in 2014 at the kunsthalle in dresden, reflects forsythe’s interpretation of a platonic idea, represented through two flag-waving mechanisms.
in the factual reality of mechanical endlessness, the fascination of the viewer operates on two levels. on the object level, movements executed by robotic arms evoke associations with memories of similar human activities, whose dynamics and precision cannot endure such sustained strain. additionally, the situation is charged by the detail of the flag, whose historical or documentary use symbolizes power and possession. from jeanne d’arc, celebrated as a flag-bearer, to american soldiers, and even astronauts bounding on the moon, the act of wielding a piece of fabric demonstrates a high degree of choreographic talent, sometimes restaged. with its reduction to black coloring—open to interpretation by various audiences—forsythe adds a third dimension of expansive spatial engagement.
iir, december 2024
Fünf Jahre tanzt William Forsythe in John Crankos Stuttgarter Ballett, bis er das Haus 1976 als Choreograph übernimmt. Ab 1984, als Ballettdirektor in Frankfurt am Main, öffnet er gänzlich neue Türen für das stagnierende Genre, indem er zunächst die Hinwendung der Tänzer zum Publikum aufbricht und durch neuartigen Umgang mit Licht sowohl räumliche als auch Bewegungsvielfalt in seinen Choreographien inszeniert. 2015 endet seine Leitung des in The Forsythe Company umbenannten Frankfurter Ensembles. Forsythes Interesse gilt nicht nur der Praxis; auch in der Lehre ist er als Professor, Berater und Initiator diverser multimedialer Ausbildungsmaterialien äußerst umtriebig. Zeit seines Lebens an den Organisationsprinzipien der Choreographie forschend, übersetzt er seine Erfahrungen auch in skulpturale Arbeiten. Black Flag, 2014 erstmalig in der Dresdner Kunsthalle präsentiert, zeigt Forsythes Vorstellung einer platonischen Idee, dargestellt durch zwei flaggenschwenkende Apparaturen.
In der faktischen Realität mechanischer Endlosigkeit verfängt sich die Faszination des Betrachters auf zwei Ebenen. Objektbezogen vermischen sich durch Robotarme vollzogene Bewegungsabläufe assoziativ mit der Erinnerung an ebensolche menschlichen Aktivitäten, deren Dynamik und Präzision einer solch dauerhaften Belastung nicht standhalten können. Zusätzlich lädt sich die Situation durch das Detail der Flagge auf, deren Verwendung kunstgeschichtlich oder dokumentatorisch von Macht und Besitztum spricht. Von Jeanne d’Arc, als Flaggenträgerin äußerst beliebt, über amerikanische Soldaten bis hin zu deren in Weltraumanzügen hüpfenden Kollegen auf dem Mond zeigen ein Höchstmaß an, mitunter nachinszeniertem, choreographischem Talent, ein bestimmtes Stück Stoff zu instrumentalisieren. In der Reduktion auf schwarze Farbgebung, welche Rezipientengruppierungen dies auch wie immer zu interpretieren wünschen, eröffnet Forsythe noch eine weitere, dritte Deutungsmöglichkeit flächengreifender Bespielung.
iir, december 2024