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the good page
this episode:
franziska klotz
painter, berlin

girl
2024

the good page, logo
franziska klotz, potrait

photo © franziska klotz

en
de

omg, girls, dismissive facial expressions, provocative words, hurtful, if you’re susceptible to them – and the common logo over everything – grrl-power, you can also order a button on the subject on the net. emblazoned on a proud chest as a strong advertising usp of female adolence, the respective wearer of any age refers to combativeness and a tumult of words. in the erroneous assumption that these sometimes colourful reports on the state of mind have anything to do with franziska klotz’s portraits of young women, we are truly in the field of discussion of a different question.

the artist neither steals an ‚i‘ from the girls, nor does she reduce an emotional melange due to her age to a growl. precisely because she does not visualise this benevolent fire in a glistening tshirt banner, her careful portraits start exactly where language fails and the unspoken speaks. when rejection provokes and hurt wants to be taken for granted, klotz calmly flips the switch and, in the playful uncertainty of her work, suggests a question precisely where the canvas seems blank.

iir, june 2024

OMG, Mädchen, ablehnende Mimik, provokante Worte, verletzende, so man dafür empfänglich ist – und das gängige Logo über allem – Grrl-Power. Man kann auch einen Button zum Thema im Netz bestellen. Als werblich starker USP der weiblichen Adoleszenz auf stolzer Brust prangend, verweist die jeweilige Trägerin jedweden Alters auf Kampfeslust und Wortgetümmel. In der irrigen Annahme, dass diese mitunter bunten Befindlichkeitsvermeldungen etwas mit Franziska Klotz‘ Porträts junger Frauen zu tun haben, liegen wir wahrlich im Feld der Diskussion einer anderen Fragestellung.

Die Künstlerin stiehlt den Mädchen weder ein „i“, noch reduziert sie eine, dem Alter geschuldete Gefühlsmelange  zu einem Knurrlaut. Gerade weil sie dieses wohlwollende Brand nicht in einem gleißenden T-Shirt-Banner verbildlicht, setzen ihre vorsichtigen Porträts genau da an, wo die Sprache versagt und das Unausgesprochene redet. Wo Ablehnung provoziert und Verletzung als selbstverständlich gängig gesehen werden möchte, legt Klotz gelassen den Schalter um und lässt in der spielerischen Ungewissheit ihrer Arbeiten genau an der Stelle eine Frage vermuten, an der die Leinwand eigentlich blank erscheint.

iir, june 2024 

franziska klotz, tanja
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
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franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
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franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin
franziska klotz, iir-berlin

the art works in order of appearance:
coming soon

franziska-klotz.de
galeriekornfeld.com