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gisoo kim
sculptor, essen

inbetween
2024

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gisoo kim, portrait

photo © gisoo kim

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the science fiction drama ‚contact‘ by robert zemeckis, released in 1997, clearly describes how contact with another civilization is established through a wormhole. starring jodie foster and matthew mcconaughey and penned by exobiologist and seti expert carl sagan, it explores the vision of a journey through curved spacetime.

like sagan, who was responsible for the peaceful messages attached as plaques to the interstellar probes pioneer 10 and 11 for potential extraterrestrial intelligence, the works of gisoo kim send a message of cultural intercommunication between two origins: her native korea and her adopted home of essen, germany. akin to an experimental model, translating albert einstein’s wormhole theory into three-dimensional works, the artist bends and folds photographic prints and sews them together with needle and thread; works remaining on a flat plane are also threaded. the resulting sculptural collages create an extremely sensitive, fragile-looking space on their west-east journey around the globe.

no longer purely photography, not yet quite architecture, they form a third category in their aesthetic reflection of contemporary deconstruction and reconfiguration. fragments of human memory, set at irregular intervals, want to be held by the thread just as the photographed space that surrounds them in folds. this thread, kim’s constitutive element, shares only partly with the metaphorical red thread that connects everything. while the artist’s world takes shape through this technique, it also reveals a finiteness where the thread breaks and everything falls apart.

iir, june 2024

Das Science-Fiction-Drama „Contact“ von Robert Zemeckis kommt 1997 in die Kinos und beschreibt eindrücklich, wie über ein Wurmloch der Kontakt zu einer anderen Zivilisation hergestellt wird. In den Hauptrollen besetzt mit Jodie Foster und Matthew McConaughey und aus der Feder des Exobiologen und SETI-Experten Carl Sagan, bespielt es die Vision einer Reise durch die gekrümmte Raumzeit.

Wie Sagan, der verantwortlich zeichnet für die als Plaketten angebrachte, friedliche Botschaft an mögliche außerirdische Intelligenz auf den interstellaren Raumsonden Pioneer 10 und 11, senden die Arbeiten Gisoo Kims eine Nachricht der kulturellen Interkommunikation zweier Herkünfte: der ihres Geburtslandes Korea und ihrer Wahlheimat Essen in Deutschland. Einem experimentellen Modell gleichkommend, Albert Einsteins Wurmloch-Theorie als dreidimensionale Werke umzusetzen, krümmt und faltet die Künstlerin photographische Abzüge und näht sie so mit Nadel und Faden zusammen; in einer planen Ebene verbleibende Arbeiten werden ebenfalls mit Fäden durchzogen. Die so entstehenden, skulpturalen Kollagen bilden einen äußerst sensiblen, fragil anmutenden Raum auf ihrer den Globus umrundenden west-östlichen Reise.

Nicht mehr so ganz Photographie, noch nicht ganz Architektur, bilden sie ein Drittes in ihrer ästhetischen Spiegelung zeitgenössischer Dekonstruktion und Re-Konfiguration. In unregelmäßigen Abständen gesetzte Restsplitter der Erinnerung an menschliche Körper wollen ebenso vom Faden gehalten werden wie der photographierte Raum, der sie gefaltet umgibt. Dieser Faden, das konstituierende Element Kims, hat nur zum Teil mit seinem, den alles verbindenden roten Faden gemeinsam. Die Welt der Künstlerin erhält zwar erst durch diese Technik ihre Form, offenbart aber auch gleichzeitig eine Endlichkeit, in der der Faden reißt und alles auseinanderfällt.

iir, june 2024 

gisoo kim
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evangelos papadopoulos
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the art works in order of appearance:
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