/* social media icon in der menueleiste anzeigen */

the good page
this episode:
yaohua wang
architect, professor of architecture & principal of preliminary research office, los angeles

in the lab of the gods
2024

the good page, logo
yaohua wang, portrait

photo © yaohua wang

en
de

in 1975, george lucas founded his company industrial light & magic to revolutionize the history of science fiction storytelling. at that time, he was not yet fully aware that the artist and illustrator ralph mcquarrie, with his unprecedented, groundbreaking visions, would significantly shape the ’star wars‘ series. starting as a designer of futuristic spaceship concepts at boeing, he illustrated the nasa apollo missions for cbs until lucas finally hired him for his own spaceship project. mcquarrie’s success story and style are world-famous, mainly because the master artist overlays his futuristic narratives with a fine patina of the used, damaged, and worn, a look previously unknown in the world of futuristic novels and their cinematic adaptations.

yaohua wang, owner and founder of the preliminary research office in los angeles, now marries the idea of miles-long, yet battle-scarred sci-fi star cruisers with the white elegance of richard meier, inspired by the residential architecture of le corbusier. wang, hailing from xinzhou, effortlessly achieves what most other architectural implementations in model form fail to do, which usually drown in the monochrome nature of their material. what tends towards danger elsewhere, wang transforms into the factual power of simplicity’s shining detail and its modular arrangement.

wang’s endlessly evolving computer simulations are particularly based on a trust in eternal, ever-changing creative power. the grandson of a free-thinking era of the sixties, which believed in an achievable futurism, with all its protagonists like archigram or subsequently future systems and coop himmelblau, draws the long-lost thought of modernism through the decades into the present. as the works of the p.r.o. prohibit the cad seductions of common surface design, the pure power of clustered detail-obsession emanates from them. when we witness various light and shadow simulations, the link back to the spaceship chases in and over architectural constructions of the early star wars films is perfect. ralph mcquarrie would have been delighted, just as we are.

iir, june 2024

1975 gründet George Lucas seine Firma Industrial Light & Magic, um so die Geschichte der Science-Fiction in revolutionärer Weise neu zu schreiben. Dabei ist ihm noch nicht ganz klar, dass der Zeichner und Illustrator Ralph McQuarrie mit seinen so nie gesehenen, umwälzenden Visionen die ‚Star Wars‘-Serie derart prägen wird. Als Zeichner futuristischer Raumschiffkonzepte bei Boeing gestartet, illustriert er die NASA-Apollo-Missionen für CBS, bis ihn schließlich Lucas für sein eigenes Raumschiffprojekt engagiert. Die Erfolgsgeschichte und McQuarries‘ Stil sind weltbekannt, vor allem weil der Meister seiner Zukunftserzählung eine feine Patina des Gebrauchten, Beschädigten und Benutzten überzieht, die die Welt der Zukunftsromane und ihrer filmischen Umsetzung bis dahin so nicht kennt.

Yaohua Wang, Eigentümer und Gründer des Preliminary Research Office in Los Angeles, vermählt nun die Idee der meilenlangen, futuristischen aber vom Kampf angeschlagenen Sci-Fi-Sternenkreuzer mit der weißen Eleganz des von der Wohnhausarchitektur Le Corbusiers inspirierten Richard Meier. Dem aus Xinzhou stammenden Wang gelingt mit Leichtigkeit, woran die meisten anderen architektonischen Umsetzungen in Modellform scheitern müssen, die in der Regel in der Monochromie ihres Materials ertrinken. Was andernorts zur Gefährdung drängt, verwandelt dieser zur faktischen Macht des in der Schlichtheit glänzenden Details und dessen modularer Reihung.

Vor allem Wangs sich in einer unendlichen Linie wandelnden Computersimulationen gründen auf einem Vertrauen in ewige, sich erneuernde Schaffenskraft. Der Enkel einer freidenkenden, noch an einen machbaren Futurismus glaubenden Zeit der sechziger Jahre, mit all ihren Protagonisten wie Archigram oder nachfolgend Future Systems und Coop Himmelblau, zieht den verloren geglaubten Gedanken der Moderne über die Jahrzehnte hinweg in die Jetztzeit. Da sich die Arbeiten des P.R.O. die CAD-Verführungen gängiger Oberflächengestaltung untersagen, dringt aus ihnen die pure Kraft clusternder Detailbesessenheit. Werden wir dann Zeuge verschiedener Licht- und Schattensimulationen, ist der Link zurück zu den Raumschiffverfolgungen in und über architektonischen Konstruktionen der frühen Star Wars-Filme perfekt. Ralph McQuarrie hätte seine helle Freude daran, genauso wie wir.

iir, june 2024 

yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang
evangelos papadopoulos
yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang
yaohua wang

the photos, videos & animations are arranged in no specific project order, based on the editors graphic playful pleasure only …